تابناک گزارش داد؛

چالشهای چابهار با وجود توافق اخیر هند و ایران؛ تحریمها و موانع لجستیکی

برای هند، چابهار می تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر فشارهای اقتصادی امریکا در نظر گرفته شود، در حالی که برای ایران، هر گونه سرمایه گذاری خارجی برای مقابله با تحریم ها مورد استقبال قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۲۴۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴ 12 July 2024

تابناک بین الملل؛ «محمد سلامی» همکار پژوهشی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک جهانی، یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد، اخیرا در مقاله ای تحت عنوان «با وجود توافق اخیر هند و ایران، چالش هایی برای بندر چابهار وجود دارد» به موضوع بندر چابهار پرداخته است. این مقاله در اندیشکده استیمسون منتشر شده که ترجمه آن را در ادامه می خوانیم.

در ماه می، سارباناندا سونووال  وزیر بنادر کشتیرانی و آبراه هند، و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران، قراردادی ۱۰ ساله برای بهره برداری از بندر چابهار در دریای عمان در جنوب شرقی ایران امضا کردند. بر اساس این قرارداد، هند قرار است ۱۲۰ میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های پایانه شهید بهشتی در بندر سرمایه‌گذاری کند و ۲۵۰ میلیون دلار خط اعتباری به ایران اعطا کند.

هند این قرارداد را با هدف تقویت تجارت با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی منعقد کرد در حالی که می تواند با تجهیز و اجاره بندر چابهار  به چندین هدف دیگر از جمله دور زدن چین، رقابت با بندر گوادر پاکستان و تأثیرگذاری بر افغانستان دست یابد. با این حال، چالش‌ها از جمله تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و تنش‌های احتمالی با چین و پاکستان علیرغم روابط خوب آنها با تهران، همچنان باقی است.

یکی از موانع اصلی، تحریم‌های مورد حمایت ایالات متحده علیه ایران، از جمله قرار گرفتن ایران در لیست سیاه توسط گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف)، یک نهاد نظارتی جهانی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم، و عدم دسترسی ایران به سیستم پرداخت‌های بین‌المللی الکترونیکی سوئیفت است. ایران همچنین از انجام معاملات دلاری منع شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، تا حدودی در مورد این موضوعات تبلیغاتی داشت، اما توانایی او برای حل و فصل آن‌ها مورد تردید است.

از طرفی، موانع لجستیکی نیز وجود دارد؛ مانند تاخیر ایران در تکمیل دو خط ریلی چابهار-زاهدان و رشت-آستارا که برای انتقال محموله از بندر و اتصال به کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب ضروری است.

سوال دیگر مربوط به چین است. در سال ۲۰۲۱، چین و ایران یک قرارداد مشارکت ۲۵ ساله به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار امضا کردند. این موضوع این گمانه زنی را دامن زد که چین در چابهار یا در چابهار و گوادر سرمایه گذاری خواهد کرد که تنها حدود ۱۰۰ مایل از هم فاصله دارند. از آنجایی که هند تنها در اسکله شهید بهشتی و پایانه شهید کلانتری در چابهار سرمایه گذاری کرده است، جا برای دخالت چینی ها در چابهار وجود دارد.

با این حال، تا کنون، تهران از حمایت احتمالی پکن برخوردار نشده است. چین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تنها ۶۱۸ میلیون دلار در پروژه های ایران سرمایه گذاری کرده است که عمدتاً در بخش ساخت و ساز بوده است. در همین حال، چین ۲۲.۵ میلیارد دلار در عربستان سعودی، ۱۳ میلیارد دلار در عراق، ۴.۶ میلیارد دلار در کویت، ۱.۸ میلیارد دلار در قطر، ۱۹.۳ میلیارد دلار در امارات متحده عربی و ۲.۵ میلیارد دلار در عمان سرمایه گذاری کرده است. حتی سرمایه گذاری چین در بحرین بیش از دو برابر سرمایه گذاری در ایران بوده است.

ایران نیز از مواضع دیپلماتیک چین ناخرسند است. چین در دیدار اخیر با کشورهای عربی، بیانیه ای را امضا کرد که در آن کنترل ایران بر سه جزیره کوچک در خلیج فارس مورد مناقشه قرار گرفت، در حالی که امارات نیز مدعی است. در همین راستا، ایران، سفیر چین در تهران را برای اعتراض احضار کرد، اما سخنگوی وزارت خارجه چین بر موضع پکن مبنی بر اینکه امارات و ایران باید اختلافات خود را از طریق مذاکره حل کنند، تاکید کرد.

از طرف دیگر، رقابت چابهار و گوادر نیز قابل توجه است. چین متعهد به سرمایه گذاری ۶۲ میلیارد دلاری در بندر گوادر شده است، در حالی که هند کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری خواهد کرد. علاوه بر این، ظرفیت های پیش بینی شده دو بندر به طور قابل توجهی متفاوت است. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ گوادر تا ۴۰۰ میلیون تن بار در سال جابه جا کند که بسیار بیشتر از ظرفیت پیش بینی شده ۱۰ تا ۱۲ میلیون تنی چابهار است. گوادر که در جنوب غربی پاکستان قرار دارد، قرار است از طریق شبکه ای از جاده ها، راه آهن و خطوط لوله به منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین متصل شود.

در این میان، حمایت ضمنی ایالات متحده در مورد چابهار- در حالی که نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان بودند- نوساناتی داشته است. اما از زمان خروج ایالات متحده از آن کشور در سال ۲۰۲۱ و بازگشت کنترل طالبان، علاقه کمتری در خصوص چابهار از سوی آنها مشاهده شده است. چند ساعت پس از امضای قرارداد هند با ایران، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مقامات هندی هشدار داد که «هرکسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند باید از خطر احتمالی تحریم‌ها آگاه باشد».

از سوی دیگر، ایالات متحده، چابهار را برای مقابله با طرح کمربند- جاده چین مفید می‌داند. امریکا در تلاش است تا پروژه حمل‌ونقل بین‌المللی چین را که از طریق پاکستان به آسیای مرکزی، روسیه و کشورهای اروپایی گسترش می‌یابد، تضعیف و به حاشیه براند و از ابتکاراتی که از هند شروع می‌شود و از ایران و آسیای مرکزی تا اروپا گسترش می‌یابد، حمایت می‌کند. به همین دلیل، ایالات متحده ممکن است هر دستاورد اقتصادی ایران از چابهار را نادیده بگیرد.

برای هند، چابهار می تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر فشارهای اقتصادی ایالات متحده در نظر گرفته شود. هند با هدف تبدیل شدن به سومین اقتصاد بزرگ جهان تا پایان دهه، عضو بریکس و سازمان همکاری شانگهای است و علیرغم تحریم های غرب به دلیل جنگ اوکراین، نفت روسیه را وارد می کند. هند همچنین به عملیات تحت رهبری امریکا برای محافظت از کشتیرانی در دریای سرخ در برابر حملات حوثی‌های مرتبط با جنگ غزه نپیوست.

افزون بر این، این کشور به دنبال متعادل کردن روابط با ایران و اسرائیل بوده است. همزمان با امضای قرارداد چابهار توسط دهلی نو، گروه آدانی هند ۱.۲ میلیارد دلار در بندر حیفا اسرائیل سرمایه گذاری کرد.

ایران از هر گونه سرمایه گذاری خارجی استقبال می کند. ایران زیر بار تحریم ها قرار دارد ، رتبه بندی پایینی از نظر بانک جهانی در رابطه با عملکرد لجستیکی دارد. جمهوری اسلامی در سال گذشته در این شاخص در بین ۱۳۹ کشور رتبه ۱۲۳ را به خود اختصاص داد که در بین همسایگان به جز افغانستان، پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داد. حتی عراق با رتبه ۱۱۵ بالاتر از ایران قرار گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
برویم سر اصل مطلب . تا یاد نگیریم با جهان تعامل کنیم و تحریمها برداشته نشود هر تلاشی بی نتیجه است .هرکس هم غیر از این بگوید یا متوجه نیست یا قصد فریب مردم را دارد .
حیات و ممات ما در گرو تحریمها است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
والا یک عده داخل کشور در همین مناظرات انتخابات دیدیم یک جوری صحبت میکنن انگار تحریم نیستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
در 5 سال اخیر، چین بیش از 19 میلیارد دلار در عربستان سعودی سرمایه گذاری کرده است. در همین مدت چین حتی 1 سنت هم در ایران سرمایه گذاری نکرده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
صادرات حامل های انرژی به کشور های همسایه باید ممنوع شود زیرا در داخل کشور نیاز بسیار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
سه کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید نظامی همسایگان و کشورهای دیگر دنیا را به گند کشانده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
خسته نشدی از این پیام؟
احیانا راجب به انگلیس نظری نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
حرف دیگه ای جز تکرار حرف جورج بوش بلد نیستی؟
کشورهای اسرائیل و آمریکا و انگلیس که شرور تر هستند.
و جنگ افروزی آنان بیشتر بوده است
ناشناس
| Russian Federation |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ببین داداش من

ما باید دراین دنیای بزرگ
استراتژی داشته باشیم
و جوری که منافع مردم و مملکت تامین بشه
ما که مربی دنیا نیستیم
کسی مارا مسئول اخلاق دنیا نکرده که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
شاهد هستیم که خطوط ترانزیت بین شرق و غرب از ایران عبور نکرده و با دور زدن ایران از سایر کشورها عبور می کنند. ایران سالانه میلیاردها دلار بابت آن از دست می‌دهد. سیاست نگاه به شرق و کنار گذاشتن کشورهای غربی حتی دشمنی با آنها ضربات مهلک اقتصادی سیاسی به ایران وارد آورده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
مشکل اینجا است که فقط ما به شرق نگاه ميکنيم، شرق اصلا ما را نمی‌بیند.
عشق یکطرفه همیشه مایه درد سره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
وقتی غرب دشمنی می کند و محاصره و تحریم
ما بیاییم بدون ارتباط با شرق خودمان را محاصره کنیم؟
واقعا گمان می کنید غرب به کمتر از تجزیه ایران راضی می شود؟!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
۲۰- ۳۰ سال پیش ایران پیگیر عضویت در سازمان بین المللی تجارت WTO بود. اما در سالهای اخیر در حال درجا زدن در اقتصاد و پذیرفتن تحریم ها هستیم که بواسطه آنها مملکت دچار خرابی و زیان هنگفتی شده است. سطوح توقع و انتظاراتمان چه بود، اکنون چه شده است!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
قرار بود سدر سال 1404 ایران سرآمد کشورهای منطقه شود. درست است به این مقام دست یافته ایم، مُنتها از آخر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
امریکا دست از سر ایران بردار ما مردم ایران دیگر خسته شدیم درمانده شدیم برو وبه یک کشور دیگر گیر بده کاش قاره امریکا هیچ.گاه کشف نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
قدرت نظامی آمریکا چنان است که اگر همزمان با روسیه و چین و کره شمالی وارد جنگ شود، آنها را شکست خواهد داد.
ناشناس
| Russian Federation |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ببین داداش

مسئولین ما هنوز هم امریکا را کشف نکرده اند

اگر کرده بودند اینهمه سال هست و نیست ما را فدای لجبازی خودشون نمیکردن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
روحانی یک حرفی زد که با ناجوانمردی ، جور دیگری ترجمه اش کردند .
او گفت اروپایی ها یک کدخدایی دارندکه باید با او صحبت کرد (بعد از سالها مذاکره بی حاصل با اروپایی ها) ، الان هم متاسفانه دنیا کدخدایی دارد که حتی با وجود امضای برجام هم نتوانستیم از زیر توافق با آن در برویم .
مشکل در واشنگتن حل می شود ولاغیر .بقیه بازی ها همه بهانه است .
تا روزی که وزیر خارجه ایران به واشنگتن نرود و با مسئولان امریکایی تفاهم نکند ، آب و نان مردم هم گرفتار می ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آمریکا درإمدش در دشمن سازی از ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
برجامی امضا کردن که بدبختان ماشه دارهد و هیچ کس نمیتواند وتوش کند و هرکدومشون به تنهایی بدون رای گیری میتونن ماشه را فعال کنن خنده دار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
16:44

ما با دنیا از راه درست صحبت نمیکنیم. کسی هم اگر بخواهد صحبت کند یک عده کاسب تحریم داخل کشور نمیگذارند
ناشناس
|
France
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ایا مشتری نفت به این راحتی پیدا می شود ؟ یا مجبوریم بیشتر از گذشته نرمش نشان دهیم . اقتصاد کشور در حال فروپاشی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
نفت رو ولش کن ما باید از اقتصاد نفتی عبور کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
بعله اگر مفت فروشی کنیم خود آمریکا هم می خرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
چرا نباید نفت تبدیل کنیم بفروشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
۱۶:۴۴
پیش بینی میشود در چند سال آینده به علت کم شدن خریداران نفت قیمتو همه فرآورده های آن افت اکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
تا با کشورهای صاحب فناوری تعامل سازنده نداشته باشیم نیاز ضروری کشور به سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی حل نمی شود و در خوشبینانه ترین حالت ، شعب ابیطالب ادامه خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ببین فناوری هم قابل حل هست ولی ما اصلا مشتری واسه تولیداتمون نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
انشالله آمریکا به زمین گرم بخورد که ما را اذیت کردند
نفرین بر کاخ سفید و نفرین بر ترامپ و بایدن و نفرین و عذاب ابدی بر اسرائیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
اگر اون زمان چابهار به چین میدادن الان خیلی پشرفت کرد بود چین در بند پاکستان ده میلیارد دلار سرمایه برد هند پانصد میلیون اونم نیاورد راستی ایران به هند نفروختن چقدر این مردم عجیبن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
خب بین پاکستان و ایران بهترین گزینه پاکستان بود چون تحریم نبود
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان